Thursday, June 11, 2009

Jambatan Ke 3

Media hari ini melaporkan yang mana Singapura - seteru Malaysia sejak dahulu - berminat untuk berbincang bagi membina jambatan ke tiga bagi menghubungkan Malaysia dan negara kepulauan tersebut. Aku menjadi sedikit pelik. Setahu aku rakyat Malaysia termasuk aku sendiri bukan mahukan jambatan ketiga. Tapi yang di suarakan oleh ramai pihak ialah untuk membina jambatan baharu bagi menggantikan Tambak Johor. Persoalannya sekarang, apakah persamaan dan perbezaan antara dua struktur tersebut? Persamaan 1. Apabila sudah dibina jambatan tersebut, mestilah akan dapat menghubungkan negara Malaysia dan Singapura. 2. Apabila jambatan sudah dibina, dapat menambah bilangan pelancong daripada negara tersebut ke Malaysia. 3. Dan lain-lain..(pk la ya ) Perbezaan 1. Keadaan air di perairan tersebut masih tercemar dan menyebabkan hidupan akuatik tidak dapat untuk hidup dengan selesa. 2. Tidak dapat mengatasi masalah kesesakan lalu lintas yang terjadi di kawasan tambak tersebut.(sebab tambak pilihan utama, sebab dekat dengan bandaraya singapura) 3. Masih tidak menggunakan sepenuhnya Bangunan Sultan Iskandar yang di bina dalam zaman Tun Mahathir. 4. Kita fikir lagi.. Dan kesimpulannya; Tujuan utama pembinaan jambatan tersebut setahu aku adalah bagi memastikan kawasan perairan tersebut kembali bernyawa. Adakah pembinaan jambatan tersebut membantu negara Malaysia. Kita fikirkan dan kita kembalikan jawapan tersebut kepada pihak yang berkenaan agar mereka dapat mengkaji sedalam-dalamnya tentang pembinaan jambatan tersebut. p/s: aku sayang Malaysia Khai. M

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...