Saturday, May 23, 2009

Pi mai, Pi mai, Tang tu

Hari sabtu, hari bercuti. Sepatutnya tidur. Tapi aku tidak selesa untuk tidur berlebihan. Lalu untuk membuang masa, aku pun update laman ini. Suka untuk aku berbicara sedikit mengenai politik semasa. Setelah sekian lama aku memerhatikan politik Malaysia yang semakin rosak. Punah. Busuk. Terkeluar daripada landasan perjuangan dan sebagainya.
1. Politik Perak menjadi semakin tidak stabil. Kita sebagai rakyat masih belum dapat untuk hidup senang dan meneruskan kehiduapn harian jika pemimpin kita terus bermain putar belit ke sana kemari. Lepas keputusan. Tiba pula keputusan lain. Lepas rayuan, datang pula rayuan lain. 'Pi mai Pi mai, Tang tu'. Saranan kepada pemimpin terlibat, cukup lah, berhenti untuk membuat segala muslihat politik. Kembali ke perjuangan asal. Satu sahaja cara terbaik untuk meyelesaikan masalah ini. Bubarkan Dewan Undangan Negeri. Itu sahaja jawapan daripada kami untuk para pemimpin yang kami hormati. 2. Pilihanraya Penanti. Kali ini BN tidak melatakan calunnya. Itu sahaja aku ambil tahu untuk PRK kali ini. Bertanding di kerusi Penanti ini hanya PKR dan beberapa calun bebas yang aku sendiri pun tidak tahu daripada munculnya mereka. Harap mereka yang bebas ini benar-benar bebas dan bukan di taja oleh mana-mana pihak. 3. Manek Urai. Nama manek sama dengan panggilan untuk Iman. Tapi tidak ada kaitan langsung dengan beliau. Alfatihah untuk penyandang kerusi ini kerana telah kembali ke rahmatullah pada pagi semalam. Apa yang pasti dan mesti, satu lagi PRK akan berlangsung di Kelantan. Aku cuma harapkan semua parti politik yang bakal bertanding untuk lebih berintegriti dalam memilih calun dan juga gerak kerja untuk undi mereka. Harap yang menang itu ISLAM. p/s: - Alfatihah untuk Allahyarham Ustaz Ahmad bin Nihad yang telah kembali ke rahmatullah petang semalam kerana penyakit lukemia. Beliau merupakan ustaz ketika aku di SMA Al-Ihsan. Semoga roh beliau ditempatkan diakalangan orang yang beriman. - Selamat datang kepada Pijan yang baharu sahaja menjadi salah seorang blogger di Malaysia. Welcome. khai. M

5 comments:

Dyat said...

Salam abg kerul...

Wah sekarang ni pun dah ikut style blog chetdet...

Mahathirisme.. hehe
=P

khai. M said...

to dayat; ish mn ade mahathirise..yg ada islamirisme ja...allahuakbar

Rwi Hau said...

eh, mahathir xislamic ke? hahahahah

khai. M said...

to rhi haw; ish cm 2 lk rhi haw ni..bukan tun x islamic..cuma sebgai islam kami x mengagungkan manusia tapi meletakan islam sebagai panduan dan ikutan..hehe..jgn salah faham ya.. manusia mcm tun kt hormat la..

Rwi Hau said...

hahahaah...mane taw. tp, org2 sekeliling aku neh mmg ckp die sekular skit, mungkin banyak aa sbb diorang kate bab2 islam neh mahathir kurang skit. ntah, dgr je. lol.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...