Thursday, March 17, 2011

Rare Earth: Kuantan Bumi "Bertuah"


745pm
12 Rabiul Akhir 1432 H



Assalamualaikum w.b.t

Isu ini sebenarnya bukan baharu ditimbulkan. Aku sudah pun dengar sejak sebuah syarikat daripada Australia ini ingin mendirikan loji mereka di Kawasan Perindustrian Gebeng Kuantan.


Aku juga berminat pada mulanya untuk apply kerja di syarikat ini. Sebab dekat dengan rumah di Kuantan. Tapi setelah aku selidiki, aku sedikit kurang yakin kerana ia berkaitan dengan radioactif. Jadi aku sedikit cuak jika kejadian yang tidak diingini berlaku kalau aku dapat berkareer di sana. (Macam kompem je dptkan). Ini kejadian setahun lepas.

Aku tidak pernah pergi melawat loji atau kilang syarikat tersebut di Gebeng. Namun aku rasa macam dah nak siap agaknya. Namun akhirnya alhamdullilah, ada juga warga-warga kuantan khususnya dan Malaysia amnya yang prihatin terhadap perkembangan kilang ini.Mengikut kata MP Kuantan, beliau pernah membangkitkan isu ini di Parlimen a.k.a Dewan Rakyat buat pertama kalinya pada 18 November 2008. Namun projek ini masih diteruskan.

Jika korang mahu tahu, isu ini akhirnya telah 'terbang' keluar dari Malaysia apabila wartawan New York Times telah dengan cantiknya landing di Kuantan dan membuat penyelidikan berkenaan refinery of rare earth ini. Seterusnya berita/rencana ini telah terbit di NYT pada 7 November 2010 (eh betul ke date ni.x sure plk). Maka bila isu ini dah panas-panas tahi ayam di ruang udara, maka barulah rakyat Malaysia yang duduk jauh sikit dari Kuantan mengetahui akan isu ini.

1)  What are Rare Earth:

Rare earth also called the Lanthanides. Group element in Periodic Table beginning with Atomic no. 57 - Cerium - through 71 - Lutetium -. However, due to elemental and commercial association rare earth typically include Yttrium, Thorium & Scandium.

However, due to elemental and commercial association rare earths typically include Yttrium, Thorium and Scandium


2) Why Rare Earth Makes Important:

Because improved performance in the material properties for many metallurgical alloys, electrical conductivity & Instrument sensitivity. Some cases a mechanical or physical change in form or function.

3) Commercial Application:

- Cell phones
- The Blackberry
- iPods
- Computer Hard Drives
- Colour TV
- Fiber Optics
- Advanced Electrical Motor
- X-Ray Equipment
- Etc..

4) Important Part: Kenapa Rare Earth BAHAYA.


Kesimpulannya, biarlah negara China sahaja yang mengeluarkan bahan ini walaupun kita tahu kepentingan nya untuk perkembangan teknologi manusia. Kalau tidak pun, biarkan Australia sahaja menghasilkan bahan ini di negara mereka. Tidak perlu untuk bersusah payah memudik rare earth ke Malaysia. 

Walaupun pendapatan Negeri Pahang 'mungkin' bertambah dengan pembinaan kilang ini, namun ingatlah kesan jangka panjang yang bakal kita dan generasi akan datang tempuhi.


-khai. M-


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...